Met alcohol op, op een scooter en aangehouden, krijg ik dan CBR cursus?

Krijg je altijd een curus als je bent aangehouden met alcoholgebruik op scooter? Ik ben aangehouden en mocht mijn rijbewijs houden omdat ik onder de 350ugl blies. Ik heb 6 jaar mijn scooterrijbewijs en 4 jaar mijn autorijbewijs. Nu krijg ik sowieso ene boete maar krijg je die cursus van CBR hoe dan ook?

een week geleden
in: Wetgeving
3.9K
ronron1212
een week geleden
Als de politie je aanmeld
Barrie
een week geleden
Dat kunnen ze zelf kiezen of is daar een regeling voor?
ronron1212
een week geleden
Dat bepaald de agenten dat deelt hij je ook mee.
Barrie
een week geleden
Er is mij niks verteld over een cursus, alleen dat cjib bepaald hoe hoog de boete word. Betekend dit dan dat ik die cursus niet krijg?
LeonardN
een week geleden
@ronron1212
Je doet het overkomen alsof ze dat zelf kunnen beslissen. @Barrie
Daar zijn wat regels voor: https://www.politie.nl/informatie/straffen-voor-alcohol-in-het-verkeer.html
De cursus is verplicht voor iedereen die is aangehouden met een alcoholgehalte van minimaal 350 Ugl. Voor beginnende bestuurders geldt een aloholgehalte van minimaal 220 Ugl. Wanneer ben je beginner?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-beginnersrijbewijs#
Rijbewijs gehaald op 16-jarige leeftijd: 7 jaar.
Rijbewijs gehaald op 17-jarige leeftijd: 5 jaar.
Uitzondering: wanneer u rijbewijs AM haalt (bromfiets, scooter, speedpedelec, snorfiets en brommobiel), heeft u 7 jaar een beginnersrijbewijs. Wanneer u ook rijbewijs B haalt op uw 17e, geldt de termijn van 5 jaar.
Rijbewijs gehaald op 18-jarige leeftijd of ouder: 5 jaar. Als je dus 24 jaar of ouder bent zou ik zeggen dat je geen cursus zou krijgen.
Als je jonger bent moet je even goed rekenen.
ronron1212
een week geleden
@LeonardN hoe durf ik tegen de alles weter Maar ik kijk tv en daar zie ik dat dus dat dat de agent is die dat bepaald dat dat aan regels gebonden is duidelijk maar hun beslissen over wel of niet aanmelden.
Barrie
een week geleden
Dus niks aangegeven is geen cursus ga jij dan vanuit
LeonardN
een week geleden
Aan wie vraag je het?
Ik zeg dat als het niet door de agent direct aangegeven wordt het NIET betekent dat je de cursus niet hoeft te doen.
(Anders geschreven: als de agent niets over de cursus zegt, kan het nog steeds dat je de cursus moet volgen).
Maar dat die beslissing wel/geen cursus afhankelijk is van een aantal factoren.

Antwoorden (1)

Of je de cursus moet doen zal vooral liggen aan het feit of je wel/geen beginnend bestuurder bent en als je dat wel bent of je meer dan 220 Ugl hebt geblazen.

Je als je een niet-beginnende bestuurder bent iig onder 351 Ugl.

https://www.politie.nl/informatie/straffen-voor-alcohol-in-het-verkeer.html
"De cursus is verplicht voor iedereen die is aangehouden met een alcoholgehalte van minimaal 350 Ugl. Voor beginnende bestuurders geldt een aloholgehalte van minimaal 220 Ugl."

Wanneer ben je beginner?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-beginnersrijbewijs#
-Rijbewijs gehaald op 16-jarige leeftijd: 7 jaar.
-Rijbewijs gehaald op 17-jarige leeftijd: 5 jaar.
Uitzondering: wanneer u rijbewijs AM haalt (bromfiets, scooter,
speedpedelec, snorfiets en brommobiel), heeft u 7 jaar een
beginnersrijbewijs. Wanneer u ook rijbewijs B haalt op uw 17e, geldt de
termijn van 5 jaar.
-Rijbewijs gehaald op 18-jarige leeftijd of ouder: 5 jaar.

Als je 24 bent zou ik zeggen dat je normaliter niet in aanmerking komt voor de cursus.
24 en ouder. Aangezien je dan je scooterrijbewijs gehaald zou hebben terwijl je 18 of ouder bent en dan dus geen beginnend bestuurder meer bent.
===
*Je als je een niet-beginnende bestuurder bent iig onder 351 Ugl.*
Had moeten zijn
Als je een niet-beginnende bestuurder bent, zit je iig onder 351 Ugl en zou je normaliter niet in aanmerking komen voor de cursus.
LeonardN
een week geleden
ronron1212
een week geleden
Voor wie is de cursus? Voor mensen die zijn aangehouden met te veel alcohol op. Voor iedereen die is aangehouden met alcohol op met een alcoholpromillage tussen de 1 en 1,8.
Voor iedereen die de afgelopen vijf jaar twee keer is aangehouden voor het rijden onder invloed van alcohol. Waarbij het alcoholpromillage een keer hoger was dan 0,5.
Voor iedereen die een keer niet wilde meewerken aan de ademanalyse van de politie. Voor beginnend bestuurders: Die zijn aangehouden met alcohol op met een alcoholpromillage tussen de 0,8 en 1,3.
Die de afgelopen vijf jaar twee keer zijn aangehouden voor het rijden onder invloed van alcohol. Waarbij het alcoholpromillage een keer hoger was dan 0,2. Of beginnende bestuurders die een keer niet wilde meewerken aan de ademanalyse van de politie. De cursus over alcohol en verkeer is een zwaardere maatregel dan de korte cursus over alcohol en verkeer.
https://www.cbr.nl/nl/onveilig-rijgedrag/nl/ik-ben-aangehouden-door-de-politie-wat-
LeonardN
een week geleden
Wat is je punt?
ronron1212
een week geleden
De wet en de regels de wet zijn minimale eisen. De regels zijn de aanvulling.
Barrie
een week geleden
Duidelijke verschillen, eerste keer in 5 jaar dat ik dit meemaak. Als ik jullie moet geloven zal ik moeten afwachten en de kans groot dat ik die erbij krijg
LeonardN
een week geleden
@Barrie
Wat is je leeftijd? Als je ouder bent dan 24 zeg ik dat de kans klein is dat je cursus zal moeten volgen.
Barrie
een week geleden
22, 6 jaar scooter rijbewijs dus daar heb ik helaas niet genoeg aan