Waarom raken rode bonen hun kleur kwijt na het weken?

Ik heb rode bonen gekocht en deze 4-5 uur laten weken in water. De bonen zijn nu volledig hun kleur kwijt geraakt. Wat is de natuurwetenschappelijke
reden dat rode bonen (zo snel) hun kleur kwijtraken nadat deze geweekt zijn in water?

Picture for question
4 weken geleden
in: Koken

Antwoorden (1)

Rode bonen, zoals veel andere gekleurde bonen, bevatten pigmenten genaamd anthocyanen die verantwoordelijk zijn voor hun rode kleur. Wanneer rode bonen worden geweekt, komen deze pigmenten vrij in het water en worden ze deels afgevoerd. Dit leidt tot een verlies van kleurintensiteit in de bonen zelf. Bovendien kunnen tijdens het weken bepaalde enzymen in de bonen worden geactiveerd die de pigmenten afbreken of veranderen, wat ook kan bijdragen aan het verlies van kleur. Daarom verliezen rode bonen vaak hun diepe rode kleur na het weken.
4 weken geleden